logo_abcgospodyni

 

 

 

Strona g艂贸wna       Poradnik domowy       Gotowanie       Dzieci       Zdrowie i uroda       Praca       Projekty       R臋kodzie艂o       Rozrywka         Gratisy       Blog

    

 

 

 

 

 

 

 

Co naprawd臋 dobrego jest w rybach?

Niew艂a艣ciwy spos贸b od偶ywiania jest jednym z najwa偶niejszych czynnik贸w ryzyka wielu chor贸b cywilizacyjnych, zw艂aszcza chor贸b kr膮偶enia i nowotworowych. Zjawisko to zwi膮zane jest g艂贸wnie z nadmiernym spo偶yciem t艂uszcz贸w oraz ich niekorzystnym 偶ywieniowo sk艂adem w diecie.

 

Badania naukowe wskazuj膮, 偶e wielonienasycone kwasy t艂uszczowe omega-3, zw艂aszcza formy d艂ugo艂a艅cuchowe, wywieraj膮 niezwykle korzystny wp艂yw na zdrowie. W przeci臋tnym sposobie od偶ywiania obserwuje si臋 jednak niskie spo偶ycie tych kwas贸w t艂uszczowych, a zbyt wysokie kwas贸w omega-6 obecnych g艂贸wnie w t艂uszczach ro艣linnych. Wp艂ywa to na podwy偶szenie ryzyka rozwoju wielu chor贸b cywilizacyjnych.
Kwasy t艂uszczowe omega-3, zw艂aszcza frakcje d艂ugo艂a艅cuchowe 鈥 EPA i DHA (kwas eikozapenta- i dokozaheksaenowy) wyst臋puj膮 w rybach i zwierz臋tach morskich, a w艂a艣ciwie w ich t艂uszczu. Szczeg贸lnie bogatym 藕r贸d艂em tych kwas贸w s膮 t艂uste ryby morskie, np.: 艣ledzie.

 

艢rednia zawarto艣膰 kwas贸w omega-3 EPA i DHA w niekt贸rych rybach i bezkr臋gowcach morskich, g/100g.

 

Dorsz

艢led藕

Makrela

艁oso艣

Pstr膮g

Tu艅czyk

EPA

0,1

0,7

0,9

0,3

0,1

0,1

DHA

0,2

0,9

1,6

0,9

0,5

0,9

艁膮cznie Omega-3

0,3

1,7

2,5

1,4

0,7

1

T艂uszcz og贸艂em

0,7

9

13,9

5,4

7,7

4,7

Znaczenie zdrowotne
Po raz pierwszy korzystne efekty dzia艂ania kwas贸w omega-3 zauwa偶ono w latach 70., kiedy to naukowcy du艅scy Bang i Dyerberg, prowadz膮c badania na grenlandzkich Eskimosach, zaobserwowali bardzo ma艂膮 zapadalno艣膰 na choroby uk艂adu kr膮偶enia (m.in. mia偶d偶yc臋, cukrzyc臋 i 艂uszczyc臋)
w por贸wnaniu do Du艅czyk贸w. Efekty te przypisano diecie Eskimos贸w bogatej w kwasy omega-3 EPA i DHA, sk艂adaj膮cej si臋 z ryb i ssak贸w morskich. Inne badania wykaza艂y, 偶e wszystkie spo艂eczno艣ci spo偶ywaj膮ce znaczne ilo艣ci kwas贸w omega-3, zw艂aszcza z rybami morskimi, cechuj膮 si臋 mniejsz膮 cz臋sto艣ci膮 wyst臋powania wspomnianych schorze艅 w por贸wnaniu do tych spo艂eczno艣ci, w kt贸rych jest ono niewielkie (艣miertelno艣膰 z powodu chor贸b kr膮偶enia u Eskimos贸w wynosi ok. 7%, w Japonii ok. 12% za艣 w Europie i USA ok. 45%). Od tego czasu w wielu badaniach potwierdzono i wyja艣niono zauwa偶one wcze艣niej korzystne efekty dzia艂ania kwas贸w omega-3, a tak偶e odkryto nowe. 

EPA i DHA wywo艂uj膮 r贸偶ne efekty metaboliczne - EPA wp艂ywa g艂贸wnie na uk艂ad sercowo-naczyniowy, za艣 DHA jest wa偶nym sk艂adnikiem strukturalnym tkanki nerwowej, zw艂aszcza kory m贸zgu i siatk贸wki. Ponad to, DHA odgrywa wa偶n膮 rol臋 w rozwoju uk艂adu nerwowego zachodz膮cym podczas 偶ycia p艂odowego i we wczesnym dzieci艅stwie - zbyt niski poziom DHA w diecie kobiet mo偶e prowadzi膰 do skr贸cenia trwania ci膮偶y oraz niskiej masy urodzeniowej dziecka.
Wykazano r贸wnie偶, 偶e kwasy EPA i DHA hamuj膮 m.in.: rozw贸j schorze艅 uk艂adu kr膮偶enia, zakrzep贸w naczyniowych, niekt贸rych nowotwor贸w, reakcji zapalnych i alergicznych, obni偶aj膮 poziom tr贸jgliceryd贸w i podwy偶szaj膮 korzystn膮 frakcj臋 HDL cholersterolu we krwi. Ponad to, pe艂ni膮 wa偶n膮 rol臋 w rozwoju i prawid艂owym funkcjonowaniu uk艂adu nerwowego, zw艂aszcza m贸zgu i narz膮du wzroku.

Zalecenia spo偶ycia          
International Society for the Study of Fatty Acids and Lipids - organizacja skupiaj膮ca naukowc贸w zajmuj膮cych si臋 badaniami wp艂ywu kwas贸w t艂uszczowych na zdrowie, zaleca aby spo偶ycie d艂ugo艂a艅cuchowych kwas贸w omega-3 (EPA i DHA) w przypadku osoby doros艂ej wynosi艂o
0,65 g dziennie. Jako warto艣ci minimalne proponuje si臋 0,44 g. Kobiety w ci膮偶y i karmi膮ce nie powinny spo偶ywa膰 mniej ni偶 0,6 g tych kwas贸w t艂uszczowych dziennie.
Przeci臋tna dieta w wi臋kszo艣ci kraj贸w wysokorozwini臋tych jest uboga w kwasy t艂uszczowe omega-3. Aby zapewni膰 odpowiedni膮 poda偶 EPA i DHA zaleca si臋 spo偶ycie co najmniej 300 g ryb tygodniowo. Obecnie w Polsce wynosi ono 艣rednio tylko ok. 125 g. Prostym sposobem poprawy tego niekorzystnego stanu jest znacznie cz臋stsze spo偶ycie ryb morskich m.in.: 艣ledzi, kt贸re s膮 tak bogate w wielonienasycone kwasy t艂uszczowe omega-3, korzystnie wp艂ywaj膮ce na nasze zdrowie.

KolanowskiDr in偶. Wojciech Kolanowski - wyk艂adowca w Szkole G艂贸wnej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydzia艂 Nauk o 呕ywieniu Cz艂owieka i Konsumpcji, Zak艂ad Analizy i Oceny Jako艣ci 呕ywno艣ci

Rozprawa doktorska: Wp艂yw wzbogacania t艂uszcz贸w do smarowania pieczywa w wielonienasycone kwasy t艂uszczowe omega 3 EPA i DHA, na ich jako艣膰 i warto艣膰 od偶ywcz膮.

 

 

  Co to jest RSS?

Created by Danuta Popowicz, Gliwice 2005 - 2014
Kopiowanie tylko za zgod膮 redakcji
W serwisie ABC Gospodyni s膮 wykorzystywane
pliki cookies. Je偶eli nie wyra偶asz zgody - zmie艅 ustawienia swojej przegl膮darki.

           O serwisie, kontakt, informacje  

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...