logo_abcgospodyni

 

 

 

Strona g┼é├│wna       Poradnik domowy       Gotowanie       Dzieci       Zdrowie i uroda       Praca       Projekty       R─Ökodzie┼éo       Rozrywka         Gratisy       Blog

    

 

 

 

upoluj ebooka kwadrat

 

 

 

Syndrom leniwego jelita

 

Siedz─ůcy tryb ┼╝ycia, z┼éa dieta, ci─ůg┼éy po┼Ťpiech to sta┼ée elementy codzienno┼Ťci wielu Polak├│w. Taki styl ┼╝ycia mo┼╝e mie─ç negatywny wp┼éyw na zdrowie cz┼éowieka, a jednym z uk┼éad├│w, kt├│ry najszybciej odczuwa tego skutki jest przew├│d pokarmowy, szczeg├│lnie jego dolny odcinek, czyli jelita.

Brak stymulacji do prawid┼éowej pracy, wynikaj─ůcy z wadliwego sposobu ┼╝ywienia, ci─ůg┼éego po┼Ťpiechu oraz niskiej aktywno┼Ťci fizycznej powoduje, ┼╝e jelito staje si─Ö coraz bardziej leniwe. Powoli przestaj─ů funkcjonowa─ç mechanizmy warunkuj─ůce odruch wypr├│┼╝nienia. Mo┼╝na w├│wczas m├│wi─ç o ÔÇ×syndromie leniwego jelita", kt├│rego objawem s─ů zaparcia nawykowe oraz towarzysz─ůcy im dyskomfort.

Przyczyn─ů pogorszenia sprawno┼Ťci jelit mo┼╝e by─ç r├│wnie┼╝ nadu┼╝ywanie niekt├│rych ┼Ťrodk├│w przeczyszczaj─ůcych, kt├│re zawieraj─ů substancje silnie dzia┼éaj─ůce na b┼éon─Ö ┼Ťluzow─ů jelit. Szczeg├│lnie niebezpieczne s─ů preparaty zawieraj─ůce antra-zwi─ůzki np. li┼Ťcie i str─ůczki senesu, korze┼ä kruszyny, korze┼ä rzewienia. Je┼Ťli d┼éugotrwale stosujemy ┼Ťrodki, zawieraj─ůce te substancje, zamiast pobudza─ç jelito do prawid┼éowego funkcjonowania, jeszcze bardziej je ÔÇ×rozleniwiamy". W konsekwencji ÔÇ×uzale┼╝niamy" nasz uk┼éad pokarmowy od preparat├│w przeczyszczaj─ůcych, sprawiaj─ůc, ┼╝e nie jest ju┼╝ w stanie bez nich funkcjonowa─ç. Dlatego powinni┼Ťmy poszukiwa─ç preparat├│w, kt├│re zawieraj─ů minimalne ilo┼Ťci antra-zwi─ůzk├│w i kt├│re mog─ů by─ç przeznaczone do d┼éugotrwa┼éej terapii.

Przewlek┼ée zaparcia mog─ů mie─ç szereg konsekwencji zdrowotnych. Wp┼éywaj─ů negatywnie zar├│wno na stan fizyczny, jak i psychiczny. D┼éugotrwa┼ée zaleganie resztek pokarmowych w jelitach sprzyja tworzeniu si─Ö substancji toksycznych, kt├│re wp┼éywaj─ů niekorzystnie na stan samych jelit, powoduj─ůc podra┼╝nienia i stany zapalne oraz pogorszenie og├│lnego samopoczucia (os┼éabienie, b├│le g┼éowy). Dlatego nale┼╝y podejmowa─ç dzia┼éania zmierzaj─ůce do pobudzenia pracy jelit.

W jaki spos├│b mo┼╝na zapobiega─ç ÔÇ×syndromowi leniwego jelita"?

Dzia┼éania profilaktyczne powinny koncentrowa─ç si─Ö na r├│┼╝nych sferach ┼╝ycia codziennego obejmuj─ůcych przede wszystkim:

Zmian─Ö sposobu ┼╝ywienia:

W profilaktyce i dietoterapii zapar─ç nawykowych bardzo istotn─ů rol─Ö odgrywaj─ů bakterie kwasu mlekowego. S─ů one wykorzystywane do produkcji fermentowanych napoj├│w mlecznych: jogurtu, kefiru i ma┼Ťlanki. Ich dobroczynny wp┼éyw na jelita polega na zasiedlaniu jelita grubego oraz wytwarzaniu tam substancji, kt├│re pobudzaj─ů ten odcinek uk┼éadu pokarmowego do pracy oraz hamowaniu rozwoju niekorzystnych dla zdrowia bakterii gnilnych. Fermentowane napoje mleczne s─ů tak┼╝e bogatym ┼║r├│d┼éem wapnia. Dlatego osobom doros┼éym zaleca si─Ö wypijanie codziennie co najmniej dw├│ch szklanek chudego mleka i/lub fermentowanych napoj├│w mlecznych.

Wa┼╝n─ů rol─Ö w modyfikacji diety odgrywaj─ů produkty b─Öd─ůce ┼║r├│d┼éem b┼éonnika pokarmowego. B┼éonnik pokarmowy jest substancj─ů pochodzenia ro┼Ťlinnego, kt├│ra dzia┼éa jak miote┼éka ÔÇô oczyszcza jelita (nie podlega trawieniu w przewodzie pokarmowym, przez co zwi─Öksza ilo┼Ť─ç resztek pokarmowych) i reguluje rytm wypr├│┼╝nie┼ä. Zaleca si─Ö zatem zwi─Ökszenie w diecie ilo┼Ťci produkt├│w z pe┼énego ziarna zb├│┼╝, takich jak chleb razowy i pe┼énoziarnisty, kasze, makaron razowy, naturalne p┼éatki zbo┼╝owe, br─ůzowy ry┼╝, otr─Öby oraz warzyw i owoc├│w. Z tej ostatniej grupy, szczeg├│lnie pozytywny wp┼éyw wywieraj─ů owoce suszone (┼Ťliwki, figi, daktyle). Produkty wysokob┼éonnikowe nale┼╝y wprowadza─ç do posi┼ék├│w stopniowo, rozpoczynaj─ůc od dodatku niewielkich ich ilo┼Ťci (w przeciwnym wypadku uzyskany efekt mo┼╝e by─ç odwrotny od zamierzonego, tzn. zaparcia mog─ů si─Ö nasila─ç). Du┼╝a ilo┼Ť─ç produkt├│w b┼éonnikowych w diecie zwi─Öksza zapotrzebowanie na p┼éyny, dlatego zaleca si─Ö wypijanie co najmniej 2 litr├│w niegazowanej wody, nies┼éodzonej s┼éabej herbaty lub soku warzywnego.

Nadmiar t┼éuszczu i cukru w diecie powoduje wyd┼éu┼╝enie czasu przesuwania si─Ö tre┼Ťci pokarmowej. Dlatego osoby z ÔÇ×syndromem leniwego jelita" powinny unika─ç produkt├│w t┼éustych i sma┼╝onych oraz ograniczy─ç ilo┼Ť─ç spo┼╝ywanego cukru, s┼éodkich napoj├│w oraz s┼éodyczy (zw┼éaszcza czekolady). 

Zwi─Ökszenie aktywno┼Ťci fizycznej:

Sp─Ödzanie du┼╝ej ilo┼Ťci czasu przed telewizorem, komputerem, podr├│┼╝owanie samochodem oraz brak regularnej aktywno┼Ťci fizycznej powoduje os┼éabienie mi─Ö┼Ťni jamy brzusznej. Sprzyja to zwolnieniu ruch├│w jelit i rozwojowi ÔÇ×syndromu leniwego jelita". Nale┼╝y zatem wykonywa─ç ─çwiczenia wzmacniaj─ůce te partie mi─Ösni. R├│wnie wa┼╝ne s─ů formy aktywno┼Ťci fizycznej wykonywane w pozycji wyprostowanej (marsz, bieg, p┼éywanie), poniewa┼╝ umo┼╝liwiaj─ů one usprawnienie pracy jelit ┼Ťci┼Ťni─Ötych w jamie brzusznej przez wi─Öksz─ů cz─Ö┼Ť─ç dnia z powodu siedz─ůcego trybu ┼╝ycia.

Uregulowanie trybu ┼╝ycia:

Ci─ůg┼éy po┼Ťpiech, szczeg├│lnie rano gdy jelita s─ů najbardziej aktywne ruchowo powoduje, ┼╝e cz─Östo brakuje czasu na spokojn─ů wizyt─Ö w toalecie. Dochodzi w├│wczas do powstrzymywania naturalnego odruchu defekacyjnego. Taki tryb ┼╝ycia sprzyja utrwalaniu z┼éych nawyk├│w, kt├│re os┼éabiaj─ů mechanizmy warunkuj─ůce wypr├│┼╝nienie. Jelito staje si─Ö coraz bardziej leniwe. W rezultacie dochodzi do zapar─ç nawykowych. Nale┼╝y zatem tak zaplanowa─ç dzie┼ä, aby wygospodarowa─ç troch─Ö czasu, nawet kosztem wcze┼Ťniejszego wstawania rano.

Pod adresem internetowym www.leniwejelito.pl mo┼╝na zapozna─ç si─Ö z materia┼éami dotycz─ůcymi problem├│w zwi─ůzanych z zaburzon─ů przemian─ů materii, takich jak syndrom leniwego jelita, czy d┼éugotrwa┼ée zaparcia. Dost─Öpne s─ů tak┼╝e materia┼éy dotycz─ůce diety odpowiedniej dla zdrowia jelit.
Ka┼╝dy z odwiedzaj─ůcych stron─Ö mo┼╝e przeprowadzi─ç test on-line i przekona─ç si─Ö, czy jego jelita pracuj─ů w zdrowym, normalnym rytmie, istnieje tak┼╝e mo┼╝liwo┼Ť─ç zadania pytania dietetykowi. Ch─Ötni mog─ů r├│wnie┼╝ otrzyma─ç, po wype┼énieniu odpowiedniego formularza, bezp┼éatne materia┼éy informacyjne oraz pr├│bk─Ö produktu patronuj─ůcego akcji.

Sk┼éadniki ┼╝ywno┼Ťci istotne dla dobrej przemiany materii

 

  Co to jest RSS?

Created by Danuta Popowicz, Gliwice 2005 - 2014
Kopiowanie tylko za zgod─ů redakcji
W serwisie ABC Gospodyni s─ů wykorzystywane
pliki cookies. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz zgody - zmie┼ä ustawienia swojej przegl─ůdarki.

           O serwisie, kontakt, informacje  

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...